Skip Navigation or Skip to Content
logo
We starten met frisse moed in het jaar 2022!

Een veilige haven

Onze school is een veilige haven, we hebben de vuurtoren als symbool daarvoor in ons logo verwerkt!

Je veilig voelen en lekker in je vel zitten.

Leerlingen zitten op school om te leren. Ze zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, dat ze zich gezien en geaccepteerd voelen en dat ze het gevoel hebben erbij te horen. Leerlingen hebben ruimte nodig om te mogen
ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen en daarop te worden aangesproken. Voor leerlingen is de school niet alleen de
plek waar ze lesstof leren, maar ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. Wij als basisschool ’t Ven zijn voortdurend bezig met het realiseren van een veilig schoolklimaat en werken aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van
grensoverschrijdend gedrag (denk aan: brutaal gedrag, ongehoorzaamheid of iemand pijn doen).
Dit doen we door:
• De inzet van het gedachtegoed van FIDES.
• De ankerweken met veel nadruk op de sociale ontwikkeling.
• Het project van lentekriebels.
• In elke groep aandacht te besteden aan mediawijsheid.
• De Ven-poster -> met groepsdoelen voor de sociaal/emotionele ontwikkeling.
• Een vragenlijst voor leerkrachten en kinderen om te volgen hoe kinderen zich voelen
(ZIEN!).
• Besprekingen binnen het team om dezelfde regels toe te kunnen passen.

Dit alles wordt begeleid door de onderzoeksgroep pedagogisch klimaat.
Lastige situaties komt iedereen tegen. Door kinderen probleemoplossende strategieën te leren, bieden we handvatten om hier beter mee om te kunnen gaan. Dit met als doel: de
verkleining van de kans op een nieuw incident en grensoverschrijdend gedrag. Hoe doen wij dit?
1. Door open in gesprek te gaan met leerlingen en hen aan het denken zetten over hun
houding en handelen.
2. Door direct ouders te informeren en betrekken bij de aanpak.
3. Door afspraken vast te leggen en evaluatie momenten te plannen.
4. Door op te schalen in hulp. Wanneer het nodig is kunnen anderen meedenken met
leerkracht/ouders en kind. Denk hierbij aan IB, (externe) deskundige, directie.

Grensoverschrijdend gedrag is vaak een hulpvraag vanuit het kind. Daarom streven wij naar een goede samenwerking tussen school, kind en ouders. We zijn samen
verantwoordelijk om uw kind goed te kunnen ondersteunen bij moeilijke situaties.